Blogg yogaochmindfulness

Mindfulness

Be mindful. Every day. Every moment.

Till BLOGGEN

Mindfulness eller medveten närvaro som det också kallas, är just det, att vara medveten om det som sker Här och Nu. Det låter lätt, men kan vara riktigt svårt. Det är lätt att tankarna snurrar och att du är i dåtiden eller i framtiden istället för att vara Här, Nu.


Varför är det bra att träna síg på att vara i nuet och behöver alla det?


Om du upplever oro eller stress kan mindfulness vara ett kraftfullt verktyg att ta makten över tankarna och styra dem till det som faktiskt sker och genom detta lugna kroppen.


Stress som uppstår från tankar över att inte hinna, att inte klara, att inte veta... aktiverar vårt sympatiska nervsystem, stressystemet.

Oro över vad som kan hända och ältande tankar orsakar också stress.


Är stressystemet aktiverat ofta och under längre perioder kan det leda till ohälsa.


Genom att träna mindfulnes och rikta tankarna till nuet och vad vi faktiskt upplever just i stunden så aktiverar vi istället det lugnande och återhämtande nervsystemet och vi kan ta makten över stress och oro, låta kroppen återhämta sig och få oss att må bättre.



Mindfulnessövning på minuten


1. Vilka dofter känner du?

2. Vilka ljud hör du?

3. Hur känns det under fötterna, under sätet, under händerna?

4. Känner du någon smak?

5. Vad ser du?

6. Hur känns andningen i näsan?


Genom att stanna upp och ta en minut där du tyst för dig själv svarar på frågorna ovan, iakttagande, noterande men inte värderande eller dömande, så plockar du tillbaka uppmärksamheten till nuet och bort från eventuellt distraherande tankar. 


Känn kraften i att vara Du just Nu! 


Gå till min blogg

Yoga och mindfulness för fler mindfulnessövningar

Hacks för att bli mer mindful i vardagen:


  • Fokusera på vad du upplever med dina sinnen. Vad hör du? Vad ser du? Vad smakar det? Vad doftar det? Hur känns det i olika delar av kroppen?

  • Känn din andning. Känn hur luften åker in och ut ur näsan och hur naveln åker utåt på inananding och sjunker in mot ryggraden på utandning.

  • Notera dina tankar utan att värdera dem som bra eller dåliga. Lägg bara märke till dem och för sedan tillbaka uppmärksamheten till kroppens sinnesintryck eller andningen. 

  • Upprepa punkterna ovan flera gånger om dagen och särskilt om du känner att oro eller stress kryper på.


GALLERI


Ögonblicksbilder från min egen yogapraktik

Copyright © All Rights Reserved

DELA INNEHÅLLET