Yinyoga

Yinyoga

Yinyoga är en avslappnande form av yoga som stimulerar det parasympatiska, lugnande och återhämtande nervsystemet i kroppen.


Yinyoga handlar om att släppa taget för att stilla kropp och sinne. Detta kan ibland upplevas lättare sagt än gjort. I det ofta stressfyllda vardagstempo som många av oss lever i kan det ibland vara svårt att finna stunder till återhämtning, avslappning och introspektiva övningar. Yinyogan ger möjlighet till detta. Yinyoga är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande, yogaformer som hatha och vinyasa.


Genom att balansera yin och yang, alltså vila och aktivitet, i livet så kan vi öka vårt välbefinnande. 


Yinyogan låter musklerna slappna av och verkar stimulerande på det parasympatiska/lugnande och återhämtande nervsystemet. Yinyogan ökar rörlighet i leder och stimulerar kroppens bindväv när gravitationen hjälper dig att komma djupare i de olika poserna. 


Varje position hålls mellan 3-10 minuter vilket möjliggör en mjuk, djup stretch och ett tillfälle att stilla tankar och sinne. Fokus ligger mestadels på höfter och ländrygg. Dessa områden sägs lätt lagra fysiska  och emotionella spänningar, vilket yinyogan kan hjälpa att lätta på.


Stretchen som du bör känna på en skala 0-10 är 5, där 0 = känns inte alls och 10 = gör ont.






GALLERI


Ögonblicksbilder från min egen yogapraktik

Copyright © All Rights Reserved

DELA INNEHÅLLET