INFO OM YOGAKLASSER

VAD ÄR TYPISKT FÖR OLIKA YOGASTILAR-/KLASSER?

MORGONYOGA

Morgonyogan består av en lugnare och mjukare form av hathayoga där vi får igång cirkulationen, hittar andningen, stretchar, stärker oss och på så vis skapar de bästa förutsättningarna för dagen som väntar. Den som vill sätter en intention för dagen som kommer. Välkommen att börja dagen på bästa sätt!

Passar alla nivåer. Variationer av övningarna erbjuds.

HATHAYOGA

Hathayoga är en fysisk yogaform som bygger uthållighet, styrka och flexibilitet i både kropp och sinne. Positionerna hålls lite längre och tempot är lite lugnare jämfört med exempelvis vinyasayogan. I hathaklasserna ingår även kortare andnings- och meditationsövningar. 

Passar van som ny yogautövare. Variationer av övningarna erbjuds. 

 
 

FLOWKLASS

Passar dig som känner de flesta grundläggande yogapositionerna. Klassen innehåller lekfulla vinyasaflöden och vi tar oss emellanåt tid att träna extra på mer utmanande positioner. 

Givetvis erbjuds enklare varianter av mer avancerade poser och du väljer det alternativ som passar din kropp bäst. Kom ihåg att även enklare varianter av positioner kan vara nog så utmanande! 

Passar dig som yogat tidigare och vill ha roligt, lite mer fart och utmaning på yogamattan.

KUNDALINIYOGA

Kundaliniyoga är en dynamisk form av yoga som omfattar kroppsställningar/yogapositioner, rörelsemönster, handpositioner, andningstekniker, fokuseringstekniker, mantran (ljud/vibrationer) och olika typer av meditationer.

Kundaliniyoga kallas även ”Yoga of Awareness” och syftar enligt den yogiska filosofin till att väcka vår inre potential, vår kundalinienergi, och därigenom få en ökad medvetenhet om oss själva och omvärlden så att vi kan leva livet optimalt och fullt ut.

Kundaliniyogan kan anpassas till alla nivåer och kan även utföras sittande på en stol.

YINYOGA

Yinyoga är en lugn yogaform där vi stannar en längre tid (ca 3-5 minuter) i varje position, tar hjälp av gravitationen och tiden för att hjälpa kroppen att slappna av och öppna upp kroppens bindväv.

Yinyoga är en avslappnande och djupstretchande yogaform.

Yinyoga kallas även ledernas yoga och har just en stärkande funktion på leder och ligament. Yinyoga praktiseras med fördel ouppvärmd för att inte musklerna ska involveras för mycket.

De de flesta yinyogapositioner utförs sittandes eller liggandes med särskilt fokus på höfter och ländrygg, områden som är rika på bindväv och ofta lagrar fysiska och emotionella spänningar. Dessa spänningar kan vi lösa upp och frigöra genom yinyoga.

Yinyoga passar alla nivåer.

 

COREKLASS

En stark core är viktigt för såväl hållningen som för en skadefri kropp. När vi pratar om coremuskler så menar vi alla muskler i vår mage, rygg och bäckenbotten.

Core betyder ”kärna” och vår core är vårt centrum för styrka och balans i kroppen.

Vad kan en stark core ge mig?

En bättre kroppshållning
Ökad stabilitet och balans i kroppen
Starkare ryggmuskler och stöd för ryggraden
Minskade ryggbesvär
Starkare magmuskler och stimulerad matsmältning
Bättre hållning
En ökad balans och stabilitet i kroppen som helhet
Starkare bäckenbotten och minskad risk för urinläckage
Ökad njutning vid sex

Vem behöver coreträning?

Många av oss lever idag framåtlutande och skulle må bra av att förbättra hållning och stärka de muskler vi behöver i vardagen för att vara hållfasta och smärtfria.Passar dig med lite till mycket träningsvana.

Kan du inte delta på yogaklasserna på plats i Horndal? Delta hemifrån via zoom!

”Vakna, mysfrukost och sen yoga! Kände mig som i en yogastudio med min musik och med datorn framför mig. En skön morgon utan att behöva stressa iväg och stressa hem. Underbar start på lördagen!

/Linnéa om att delta på Lördagsyogan via zoom